مهر پرواز
وبلاگ آژانس مسافرتي مهر پرواز |مجري مستقيم تور خارجي و داخلي، رزرو آنلاين بليط هواپيما، خدمات اخذ و پيكاپ پاسپورت
نويسندگان
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : ---
ديروز : ---
افراد آنلاين : 1
همه : ---
پيوندهاي روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

غذاهاي خياباني استانبول ، خوشمزه گردي در زيباترين شهر تركيه

در سفرها،هميشه توجه ويژه اي به شكم گردي وجود دارد و مسافران مي خواهند اطلاعات قابل توجهي درباره غذاهاي بومي آن منطقه داشته باشند و طعم غذاهاي دلچسب را بچشند. اگرچه ماجرا به همين سادگي نيست و شايد شما با ديدن رنگ و لعاب يك غذا وسوسه شويد و آن را سفارش بدهيد؛ اما به هيچ وجه طعمش را دوست نداشته باشيد يا اين كه محتوياتش با رژيم غذايي تان مناسب نباشد؛ پس آگاهانه ترين كار آن است كه پيش از سفر با غذاهاي مقصد سفرتان آشنا شويد.

امروز به استانبول مي رويم؛ شهري محبوب كه هر سال از ايراني هاي بسياري ميزباني مي كند. خودتان را تجسم كنيد كه در خيابان هاي شلوغ استانبول قدم مي زنيد و از هر گوشه، بوي دلپذيري به مشام مي رسد. كداميك از اين خوراكي ها را انتخاب مي كنيد؟ كدام يك براي شما دلچسب تر است؟ نظرتان چيست كه كمي درباره خوراكي هاي خياباني اين شهر بدانيم و از مواد اوليه و طرز تهيه‌شان باخبر شويم تا انتخاب راحت تر شود .

 

استانبول زيباترين شهر تركيه

 

نگاهي به فرهنگ غذايي تركيه


كشور تركيه در همسايگي ايران واقع شده است و فرهنگ غذايي اش شباهت هايي با ما دارد. به ويژه آن كه هر دو سرزمين، تحت تاثير اسلام و خوراكي هاي حرام و حلال، رژيم غذايي مشابهي را دنبال مي كنند. از طرفي ويژگي هاي فرهنگي امپراتوري عثماني تاثير قابل توجهي در غذاهاي تركيه گذاشته است و اين مساله در كنار قدرت صنعت گردشگري اين كشور، باعث شده تا نام غذاهاي تركي در ميان برجسته ترين و اشتها آورترين غذاهاي جهان قرار داشته باشد. ميراث غذايي عثماني در نتيجه تركيب انواع شيوه هاي پخت و پز و مواد اوليه غذاها در آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه، مديترانه و بالكان پديد آمده است و ساختاري چند فرهنگي دارد.

وقتي نگاهي به خوشمزه هاي تركيه مي اندازيم، مي بينيم طيف وسيعي از انواع غذا و خوراكي ها پيش روي مان است كه انواع مختلف كباب، غذاهاي اصلي، سوپ ها و ... را شامل مي شود. در غذاهاي تركيه به سبزيجات، ماهي تازه و روغن زيتون توجه ويژه اي مي شود و همين سبب شده تا خوراكي هاي اين كشور سالم و داراي خاصيت كافي باشند. البته گوشت قرمز و مرغ نيز در اين سرزمين به طرز قابل توجهي استفاده مي شود و غذاهاي آبكي و خورش هم محبوبيت خاصي در اين جا دارند. 

صبحانه، بخش مهمي از وعده هاي غذايي مردم تركيه به حساب مي آيد و شامل موادي سالم، مغذي و خوشمزه اي ست كه در نقاط مختلف به شكل هاي متفاوتي سرو مي شوند. سبزيجات، گوجه فرنگي، خيار و فلفل از جمله موادي هستند كه در صبحانه به همراه پنير، تخم مرغ، زيتون، عسل، خامه و شير خورده مي شود. نان هاي محلي هر منطقه، نان ذرت و نان حلقه اي يكي از اجزاي اصلي اين وعده غذايي به شمار مي آيند. 

گفتيم تركيه توانسته غذاهاي سنتي اش را به عنوان يك جاذبه گردشگري به جهانيان بشناساند و افراد بسياري راهي اين سرزمين مي شوند تا خوراكي هاي جذابش را مزه كنند و خاطره اي دلچسب براي خود بسازند. شايد براي تان جالب باشد كه شكم گردي در خيابان هاي تركيه و به ويژه شهر استانبول، يكي از تفريحات جذابِ اين سرزمين است و طرفداران بسياري دارد. در ادامه همراه مان باشيد تا ده مورد از محبوب ترين غذاها و خوراكي هاي خياباني يكي از شهرهاي تماشايي تركيه، يعني استانبول را به شما معرفي كنيم. 

شهر زيباي استانبول

 

سيميت  Simit

سيميت يكي از محبوب ترين خوراكي هاي كشور تركيه است؛ به طوري كه در هر شهري از اين كشور، مي توانيد اين خوراك خوشمزه را داغ و تازه پيدا كنيد. البته بايد در نظر داشته باشيد كه سيميت در هر جا، به نوع خاصي طبخ مي شود؛ مثلا در آنكارا سيميت ها تُردتر و كوچكتر هستند. در ازمير، اين نان هاي گرد را با نام (gevrek) مي شناسند، اگرچه از نظر ظاهري تفاوت چنداني با ورژن استانبولي سيميت ندارند.

 مواد اوليه تهيه سيميت را شير، شكر، مايه خمير، روغن مايع و كمي نمك تشكيل مي دهند. در استانبول معمولا بر روي اين سيميت هاي دلچسب، عصاره اي غليظ و تيره به نام «ملاس» ريخته مي شود، سپس نان را داخل ظرفي از كنجد فرو مي برند و در نهايت آن را مي پزند. اين خوراك را معمولا با كنجد زياد تزيين مي كنند؛ اما ممكن است بر روي اين نان ها سياه دانه يا تخم آفتاب گردان نيز ببينيد.

سيميت غذاي خياباني استانبول

ميديه دولماMidye dolma

ميدان تقسيم (Taksim Meydanı) در بخش اروپايي شهر استانبول قرار دارد و به خاطر رستوران ها، مغازه ها و هتل هاي متعددش شهره است. يكي ديگر از دلايل شهرت اين منطقه، خوراكي هاي خياباني جذابش است؛ خوراكي هايي از جمله ميديه دولما كه معمولا در رده ميان وعده ها قرار مي گيرد! 

ميديه دولما در واژه به معناي صدف سياه پر شده است و اين تمام چيزي ست كه براي شناخت آن بايد بدانيد. پوسته صدف را با تركيبي از برنج و صدف پر مي كنند و در سيني هاي بزرگ مي چينند و اطرافش را نيز با ليموهاي تازه تزيين مي كنند. زماني كه ميديه دولما مي خوريد حواس تان باشد كه زياده روي نكنيد وگرنه، ناگهان به خودتان مي آييد و مي بينيد بيش از 20 لير تركيه پول از جيب تان رفته و معده تان به مرز انفجار رسيده است.

خوشمزه هاي استانبول

بلوط بو داده و بلال هاي خوشمزه

يكي از منحصر به فردترين خوراكي هاي خياباني كه شايد در جاي ديگري به چشم تان نخورد بلوط بو داده است. كافي ست به خيابان هاي پر رفت و آمد شهر برويد و سري بگردانيد، حتما چند گاري چرخ‌دار مي بينيد كه كه در حال تفت دادن بلوط ها هستند. شما مي توانيد هر صد گرم از اين شاه بلوط هاي جذاب را حدودا با 4 لير تركيه يا 5 لير تركيه خريداري كنيد. 

يكي ديگر از خوراكي هاي خياباني تركيه و استانبول، بلال است؛ بلال كبابي در هر كوچه و پس كوچه شهر دلبري مي كند و هوش از سر گردشگران مي برد؛ خوبست توضيح دهيم كه بلال در تركيه به صورت پخته شده هم سرو مي شود، يعني همان بلال شيريني كه كباب مي شود را  مي پزند، ادويه هاي مختلف به آن مي زنند، در كاغذي مي پيچانند و در دست مشتري مي گذارند.

بلال و بلوط بوداده معمولا در كنار هم و در يك چرخ دستي سرو مي شوند؛ به همين دليل، ما نيز آن ها را در يك بخش به شما معرفي كرديم.

ذرت خيابوني استانبول
تاووك پيلاو  Tavuk Pilav

تاووك پيلاو، معادلي ست براي مرغ و برنج. حضور برنج در ميان غذاهاي خياباني شايد براي بيشتر ما مرسوم نباشد؛ معمولا انتظار داريم كه برنج در سفره اي رنگين و كنار مخلفات ديگر باشد يا حداقل نشسته خورده شود؛ اما در تركيه اينطور نيست. شما مي توانيد ظرف تاووك پيلاو را در دست بگيريد و قدم زنان، آن را نوش جان كنيد. كافي ست چرخي دستي را پيدا كنيد كه محفظه اي شيشه اي را با برنج، مرغ و نخود پخته شده پر كرده است، تاووك پيلاو داغ در انتظار شماست. بد نيست بدانيد اكثر مسافران استانبول، بر اين مساله اصرار دارند كه تاووك پيلاو را در منطقه آنكاپاني (Unkapanı) و رو به روي بازار مانيفاتورچيلار (Manifaturacılar Çarşısı) ميل كنند و مي گويند برنج و مرغ ها، اين جا بيشتر مزه مي دهند.

تاووك پيلاو استانبول

باليك اكمك  Balik-ekmek

زماني كه مشغول گشت و گذار در خيابان هاي استانبول هستيد، علاوه بر سيميت، خوراكي جذاب ديگري نيز مي تواند لذت شكم گردي را نصيب تان كند؛ باليك اِكمِك يا ساندويچ ماهي. براي تهيه اين غذا ماهي را گريل و يا سرخ مي كنند و درون نان مي گذارند. كمي ليمو ترش و نعنا طعم دلچسب اين غذا را دوچندان مي كند. بايد در نظر داشته باشيد كه در پخت باليك اكمك از ماهي هاي چرب همچون ماهي خال خالي و ماهي آزاد استفاده مي شود.

بهترين مكان ها براي خوردن باليك اكمك، محله هاي امينونو (Eminönü) و گالاتاي (Galata) در استانبول است. امكان ندارد شما به اين دو منطقه برويد و بتوانيد از خير ساندويچ ماهي بگذريد. پيشنهاد مي كنيم ساندويچ ماهي تركي را ايستاده و در بين مسير ميل كنيد، پشت ميز نشستن بخشي از مزه غذا را مي گيرد!

 باليك اكمك استانبول لحم‌‌عجين  Lahmajoun

لحم‌ عجين، غذايي ست كه علاوه بر كشور تركيه در ارمنستان و سوريه، اردن، لبنان و ... نيز صرف مي شود. نام اين غذا عربي ست و «گوشت و خمير» معنا مي دهد؛ اما بسياري از گردشگراني كه به تركيه مي روند به آن «پيتزاي تركي» مي گويند. براي تهيه لحم‌ عجين، از خميري گرد و نازكي استفاده مي كنند، روي آن را با گوشت چرخ كرده و سبزيجات خرد شده مانند پياز، گوجه فرنگي و جعفري مي پوشانند و در نهايت، آن را مي پزند. پس از آن، روي مواد ليموي تازه و نعنا مي ريزند، سپس آن را لوله مي كنند و با ترشي، گوجه فرنگي، فلفل، پياز، كاهو و حتا بادمجان كبابي نوش جان مي كنند. دوغ، متداول ترين نوشيدني همراه اين غذاست.

لحم‌‌عجين استانبول

دوروم  Dürüm

دوروم غذايي بسيار ساده و خوشمزه است. نوعي ساندويچ كه گويي مادرتان همين الان در كوله پشتي شما گذاشته تا در زنگ هاي تفريح نوش جان كنيد. اگر خيلي ساده بخواهيم دوروم را توصيف كنيم، كباب تركي ست كه در نان لواش يا نان ساجي (1) پيچيده شده است. همان طور كه كباب تركي را با مرغ و گوشت مي پزند، در هنگام نوش جان كردن دوروم نيز اين انتخاب جذاب ميان گوشت و مرغ وجود دارد. البته دوروم بيشتر به لقمه مي مانند تا يك ساندويچ؛ مزه اين غذا به آن است كه با چند گاز تمام شود و برويد سراغ مغازه دار تا لقمه ديگري براي تان بپيچد. 

نكته جالب ديگري نيز درباره دوروم وجود دارد، به اين غذا لقب خوراكي دموكرات تركيه را داده اند؛ چرا؟! همان قدر كه دوروم در كوچه پس كوچه هاي شهر و ميان غذاهاي خياباني يافت مي شود، در رستوران هاي سطح بالا و لوكس نيز مي توان از اين غذا لذت برد.

دوروم استانبول

تانتوني Tantuni

تانتوني شباهت قابل ملاحظه اي به دوروم دارد، با اين تفاوت كه بسيار تندتر است؛ حتا برخي افراد از اين غذا به عنوان «دوروم تند» ياد مي كنند. در تانتوني گوشت گاو (بيف)، گوجه و انواع مختلف ادويه هاي تند و آتشين به كار مي رود و همه اين ها، در تورتيلاي (1) بسيار نازك پيچيده مي شود. در هنگام طبخ اين غذا، معمولا از شما مي پرسند كه تانتوني را با تندي زياد ميل مي كنيد يا كم؟! اگرچه مردم شهر مرسين (Mersin) بعضا از اين سوال خشمگين مي شوند و در جواب مي گويند كه تانتوني اگر تند نباشد و دهان را نسوزاند كه تانتوني نيست. حرف آن ها را بپذيريد چرا كه مهد اوليه اين غذا، شهر مرسين است.

 تانتوني استانبول

كوكورچ  Kokoreç 

 كوكورچ از غذاهاي بحث برانگيزي ست كه در اين فهرست به آن ها پرداخته ايم. اين خوراك كاملا به سليقه شخصي و ذائقه شما بستگي دارد. پس ما توضيحات مربوط به اين غذا را در اختيارتان مي گذاريم و در نهايت، انتخاب با شماست. براي تهيه كوكورچ گوشت گوسفند يا ديگر فرآورده هاي گوشتي را با ليمو و ادويه جات طعم‌دار مي كنند و به سيخ مي كشند، و در نهايت، روده گوسفند يا بز را به دور آن مي پيچند. 

اين نكته را در نظر داشته باشيد كه كوكورچ را در مكاني مطمئن و بهداشتي ميل كنيد، چرا كه تميز كردن روده بز و گوسفند، كاري ظريف و حساس است و هركسي از عهده اش بر نمي آيد. رستوران هاي زنجيره شامپيون كوكورچ (Şampiyon Kokoreç) انتخاب بدي به نظر نمي آيند.

كوكورچ

كومپير  Kumpir

اگر در خيابان هاي استانبول قدم مي زديد و ناگهان عده زيادي دست فروش را ديديد كه قصد دارند به شما كومپير بفروشند، مطمئن باشيد كه به منطقه اورتاكوي (Ortaköy) رسيده ايد. جايي كه به كومپيرهايش معروف است و هيچ كس در اين منطقه از طعم خوش كومپير محروم نمي ماند. 

سيب زميني پخته شكم پر در كشور تركيه با نام «كومپير» شناخته مي شود. براي تهيه كومپير شكم سيب زميني تنوري را تقريبا با هر چيزي مي توان پر كرد؛ از جمله سوسيس، مايونز، ذرت، هويچ، نخود فرنگي و ...

كومپير

بورك  Börek

غذاي بعدي كه در فهرست امروز مرور مي كنيم، بورك نام دارد. معمولا بورِك را براي صبحانه ميل مي كنند، اما هيچ قانون نوشته شده اي وجود ندارد؛ پس هر وقت هوس بورك كرديد، به خودتان سخت نگيريد و خود را از اين خوراكي لذيذ محروم نكنيد. براي تهيه بورك، نوعي خمير نان يا شيريني به نام خمير يوفكا يا فيلو (phyllo) را با مواد گوناگوني پر مي كنند و نتيجه اش اين غذاي دلچسب مي شود. اين خوراك انواع مختلفي دارد كه به محتويات آن وابسته است، يك بورك مقوي و سالم با پنير و سبزيجات و يا سيب زميني و اسفناج درست مي شود. براي تهيه بورك مي توان از تركيب كالباس، گوجه، زيتون يا فلفل، گوشت چرخ‌كرده يا گوشت مرغ نيز استفاده كرد. البته بايد بدانيد كه طعم اين خوراك به صورت خانگي و يا در مغازه ها متفاوت است، معمولا در مغازه ها شيرين تر درست مي شود.

بورك

ايچلي كوفته  İçli Köfte

كُبه يا كيبه يكي از غذاهايي ست كه در برخي نقاط خاورميانه به وفور يافت مي شود و بسيار محبوب است. در تركيه اين غذا را با نام ايچلي كوفته مي شناسند. براي تهيه ايچلي كوفته اول بايد پياز را با گوشت چرخ كرده، نمك، فلفل، جعفري و رب گوجه تفت مي دهند تا به عنوان مواد دروني مورد استفاده قرار گيرد. اما براي تهيه لايه بيروني چي؟! سيب زميني پخته شده رنده مي شود و با بلغور، آرد، تخم مرغ و ادويه جات مخلوط مي شود تا خميري از آن به دست آيد. در نهايت كمي از گوشت چرخ كرده و ديگر مواد تفت داده شده درون تكه اي از اين خمير قرار مي گيرد و سرخ مي شود. اين است ماجراي تهيه ايچلي كوفته، البته طبيعتا نحوه طبخ اين خوراك، در مكان هاي مختلف متفاوت است و بسته به سليقه، تنوع پيدا مي كند. 

حال اين غذاي خوشمزه را كجاي استانبول مي توانيد پيدا كنيد؟! ايچلي كوفته در رستوران ها سرو مي شود اما اگر مي خواهيد لذت خوردن اين غذا را دو چندان بچشيد، به خيابان استقلال برويد. در آن جا افرادي متعددي ايستاده اند و مشغول سرو اين غذاي لذيذ هستند.

 ايچلي كوفته

كباب تركي  Döner kebab

در ميان غذاهاي محبوب استانبول، كباب تركي يا دونر كباب هم براي خود نام و آوازه اي دارد. زماني كه در خيابان هاي استانبول قدم مي زنيد در هر گوشه اي ممكن است سيخ هاي چرخاني را ببينيد كه عمودي نصب شده اند و گوشت، بر روي شان كباب مي شود. در ايران نيز، اين خوراك محبوب به خوبي جا افتاده است و شايد در حين سفرتان به استانبول علاقه اي به امتحان اين غذا نداشته باشيد و ترجيح دهيد خوراكي هاي جديد را امتحان كنيد؛ اما به شما پيشنهاد مي كنيم كه حتما دونر كباب را در استانبول نيز تجربه كنيد.

كباب تركي

پيده   Pide

براي آخرين مورد اين فهرست، پيده را به شما معرفي مي كنيم. اين غذا را مي توان تغيير شكل يافته پيتزا دانست كه در آن پنير پيتزاي بيشتري استفاده مي شود و نانش، به شكل قايق هاي كانو است. محتويات دروني پيده مثل پيتزا متنوع است و مي توان آن را با طعم هاي مختلف پخت. يكي از محبوبترين انواع اين غذا، پيده گوشت است كه طرفداران متعددي دارد. اين غذاي لذيذ گزينه خوبي براي عصرانه است و قدم زدن در خياباني هاي استانبول را جذاب تر مي كند. اگر خواستيد پيده را در استانبول امتحان كنيد به شما پيشنهاد مي كنيم كه حتما آن را با تخم مرغ سفارش دهيد تا مزه اش را متفاوت تر بچشيد.

پيده استانبول

سخن آخر 

با هم گشتي در استانبول تركيه  زديم و ده مورد از محبوب ترين غذاهاي خياباني اين شهر را از نظر گذرانديم. با محتويات اين خوراك ها آشنا شديم و نيم نگاهي هم به بهترين مكان ها براي يافتن غذاهاي خياباني داشتيم. ديديم كه استانبول يكي از بهترين مكان ها براي يافتن غذاهاي خياباني ست و شكم گردي يكي از جاذبه هاي محبوب اين شهر شمرده مي شود.

مهرپرواز با ارائه بهترين خدمات مسافرتي و گردشگري در زمينه تور هاي خارجي از جمله تور هاي جذاب تركيه در خدمتت شما مسافران گرامي مي باشد .

 

 

 

 

امتياز:
بازديد:
[ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۱۳:۰۷ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی